Literatura to podstawa, zawsze i wszędzie. Tak mówiła moja mama, tak mówię i ja. Copywriter powinien mieć biblioteczkę, która ugina się w szwach. Dlaczego? Bo dobry copywriter, to specjalista w wielu dziedzinach: pisze teksty, zna się na pozycjonowaniu, wie do czego ten whitepress, rozumie psychologię reklamy, liznął NLP i coś tam wie o marketingu. Do tego dochodzi jeszcze więcej, jeśli jesteś freelancerem. Obsługa klienta, zarządzanie czasem, prowadzenie własnego biznesu – jesteś jednoosobową firmą, Ja Sp. z o.o. A to zobowiązuje.
PSST! Wiesz, że prowadzę konsultacje online dla copy? Sprawdź!
Co jednak powinien przeczytać bardzo początkujący copywriter, który chce skupić się wyłącznie na swojej dziedzinie? Polecam trzy książki, tak na dobry początek:
1. „Content Marketing po Polsku, Jak przyciągnąć klientów.”
Barbara Stawarz, Wydawnictwo Naukowe PWN
Konieczność. Książka świetne podsumowuje wszystkie zagadnienia, które musi znać każdy copywriter i content marketingowiec. Autorka jest osobą znaną w branży, prelegentką na większości konferencjach i autorką świetnego bloga.
Najważniejsze elementy:
Sposoby na budowanie persony
Webwriting – pisanie w internecie
Strategia i narzędzia w content marketingu
Sposoby na dystrybucję treści
Książka jest stosunkowo nowa, więc łatwo dostępna. Ja swoją zakupiłam w empiku.
2.”Copywriting. Jak sprzedawać słowem.”
Dorota Jędrzejewska, Rafał Niemczyk, Wydawnictwo Samo Sedno
Z jednej strony to dobra pozycja dla każdego copywritera, z drugiej raczej częściej będziecie sięgać po dwie pozostałe propozycje, przynajmniej na początku. Dlaczego? Ponieważ książka duetu Jędrzejewska-Niemczyk bierze na warsztat głównie copywrting ATL, którymi raczej początkujący się nie zajmują. Jeśli jednak szukasz dobrej podstawy pod budowę sloganów, naming, czy teksty reklamowe do mass mediów, to dobrze trafiłeś.
Kluczowe elementy:
Copywriting w prasie
Copywriting w radiu i telewizji
Slogany
Naming
Wydanie troszkę starsze – polecam allegro.
3. „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy”
Joanna Wrycza-Bekier, Wydawnictwo One Press
Mój ulubieniec. Czyta się jak dobry kryminał. Naprawdę! Pani Joanna potrafi pisać w taki sposób o orzeczeniach i czasownikach, że czyta się to z zapartym tchem. Jest naprawdę genialna. I wiem, że moja reklama jest w zasadzie niepotrzebna i nieodosobniona – reklamują ją nie tylko copywriterzy, ale i pisarze, dziennikarze, a nawet blogerzy. Polecam!
Najważniejsze elementy:
Jak ożywić tekst za pomocą czasowników
Przyciąganie uwagi od pierwszego zdania
Czyszczenie tekstów ze słów-śmieci
Opowiadanie historii
Wystarczyło że poleciłeś ostatnią pozycję i już wiem że jesteś jak najbardziej wiarygodny 🙂