Jak w tytule: jak samemu zrobić logo na stronę firmy, bloga, konferencji, fundacji? Często, szczególnie na początku projektu biznesowego, nie mamy budżetu (lub nie chcemy inwestować dużych sum) w logo firmy – przynajmniej dopóki nie będziemy pewni, że to jest TO, że biznes się sprawdzi, że będzie zwrot z inwestycji. Ale jakieś logo być musi, bez tego jak bez strony www. No nie da się po prostu. Jak samemu zrobić logo, bez umiejętności i z małym budżetem? Służę doświadczeniem ; )
Jak samemu zrobić logo? Moja historia
Logo Tekściary zrobiłam samodzielnie, parę lat temu, na samym starcie mojej działalności. Podobnie jak prawdopodobnie Ty w tym momencie, nie chciałam inwestować dużych sum, z czym nieodłącznie wiązało się zatrudnienie grafika. Zrobiłam szybki kurs programu Adobe Illustrator i namalowałam coś, co mi serce podpowiadało. Wielokrotnie słyszałam (również od grafików), że jest fajne i pasuje do mojej marki, więc zostało i żadnego rebrandingu w tej chwili nie planuję. Co nie oznacza, że kiedyś mi się nie znudzi i zmieni zdanie ; )
Kiedy warto wykonać logo samodzielnie, a kiedy z pomocą profesjonalisty?
McDonalds, Inpost, Apart, Starbucks, Apple– logo to zazwyczaj pierwszy obraz, jaki przywołują nazwy znanych marek. Ma ono ogromne znaczenie dla budowania tożsamości marki w umysłach odbiorców. A patrząc na to, że większość przedmiotów w Twoim domu jest sygnowane jakąś marką, można powiedzieć, że od rana do nocy nieświadomie patrzysz na logotypy różnych firm. Logo jest po prostu ważne dla każdej marki. Dobre logo nie zrobi Ci student za stówkę – tu trzeba nie tylko warsztatu graficznego, ale i ogromnej wiedzy. Logo musi pasować do Ciebie, bo inaczej będzie uwierać jak za mała tenisówka. To poważny temat. Ta powaga kosztuje.
Ile? To zależy? Od kilku do kilkunastu tysięcy.
Tak, serio.
Rebranding kosztuje jeszcze więcej, więc w logo warto zainwestować.
Dlatego jeśli: masz budżet, dużo inwestujesz w firmę, potrzebujesz rebrandingu – biegiem do grafika.
W innym przypadku możesz sobie pozwolić na proformę.
Dam Ci na nią przepis ; )
Jak samemu zrobić logo firmy/ na bloga?
Kup logo na fotolii. I masz.
Oczywiście, nie będzie oryginalne, jedyne w swoim rodzaju, bo każdy może takie kupić. Ale powiedzmy sobie szczerze, prawdopodobieństwo, że ktoś kupi akurat to, w Twojej branży i w Twojej bezpośredniej konkurencji jest żadne. Przy odrobinie umiejętności możesz je trochę podrasować, żeby zyskało na oryginalności. Ale konieczności nie ma ; ) Jak samemu zrobić logo firmy? Migiem!
Koszt: kilkanaście złotych (możesz też kupić pakiet abonamentowy na jeden miesiąc i przy okazji kupić kilka fajnych zdjęć do swojej strony www – zaczynają się od stówki).
Kilka przykładów:
Propozycje z Fotolia.
Jak samemu zrobić logo? W Canvie!
Canva to program, który każdy właściciel firmy znać powinien. Do social mediów, do bannerów, również do loga – będzie przydatny wszędzie tam, gdzie bije gorące serce, ale nie ma umiejętności. Do wyboru masz mnóstwo czcionek, grafik i dodatków. Możesz nawet po prostu uzupełnić wybrany szablon nazwą swojej firmy. I voile!
Koszt: 0 zł (ewentualnie grafika)
Link: Klik!
Stwórz logo samodzielnie z Creative Market. Tam jest pięknie ; )
Creative Market to sklep z grafikami, szablonami i innymi pięknymi rzeczami, z którego korzystam codziennie dla moich klientów. Możesz tam kupić wspaniałe czcionki i wykonać z nich logotyp marzeń. Więcej! Możesz zapisać się do ich newslettera i co poniedziałek dostawać na maila darmowe grafiki i fonty. Więc może być nawet w 100% za darmo. Jak wykonać z nich logo? Najlepiej otworzyć go w programie graficznym typu Illustrator. Nie, nie musisz go kupować. Wystarczy, że pobierzesz go za darmo na 30 dni testu! Ciii, nie wiesz tego ode mnie ; )
Koszt: 0 zł (lub kilkadziesiąt)
Kilka przykładów:
Propozycje z Creative Market.
Zanim zaczniesz: dowiedz się więcej
Jak samemu zrobić logo? Oto jest pytanie! Teoretycznie nie rysujesz loga samodzielnie, nie musisz wiele czytać o tym, jak powinno się je prawidłowo wykonać – nie musisz wiedzieć nic o ponadczasowości, uniwersalności, prostocie czy czytelności znaku. Korzystając z moich sposobów raczej po prostu je kupisz lub zrobisz w oparciu o szablon. Mimo wszystko uważam, że warto jednak o tym choć trochę poczytać – pozwoli Ci to realnie ocenić Twój projekt.
Jak samemu zrobić logo? Zacznij od inspiracji
Przed rozpoczęciem tej misji warto po prostu wyrobić sobie gust i poszukać pomysłu na Twoje logo. Niezawodny do tego moim zdaniem jest Pinterest – stwórz swoją tablicę i przypinaj do niej wszystko, co Ci się podoba i pasuje do Twojej marki. Oczywiście, nie chodzi o to, żeby coś zduplikować. Boże broń! Ale wiesz, w jaką idziesz stronę.
Spójrz na konkurencję i idź w drugą stronę
W tworzeniu całej strony, tak i w identyfikacji marki, ważne jest, aby wziąć pod uwagę konkurencję. Wyszukaj tej bezpośredniej i przyjrzyj się ich logotypom, kolorom. Klient musi się wyróżniać. Jest Orange, jest Play, jest Plus i T-mobile. Każdy ma inne logo, inny kolor, inną stronę. Twoja marka też musi się wyróżniać od konkurencji. To bardzo ważne!
Jak samemu zrobić logo bez umiejętności?
Po prostu tanio je kupić i/lub ewentualnie przerobić.
W zależności od efektu zostawić na dłużej lub zmienić po jakimś czasie.
Wybór należy do Ciebie ; )
Potrzebujesz nowej strony www? Zerknij tutaj ; )
Hej Agata,
mam pytanie odnośnie Creative Market. Z tych cotygodniowych darmowych materiałów można korzystać do woli i dowolnie je modyfikować? Czy to nie jest tak, że te darmowe materiały po jakimś czasie stają się płatne i pomimo iż załapię się na nie w tym darmowym rzucie – to korzystanie z nich po tym czasie wiązać się będzie z opłatą?
Przykładowo-pobieram darmowe paczuszki od nich, kompletuje je tak przez dłuższy czas, ale nie korzystam z nich. Po roku jednak przypominam sobie o nich i chcę je wykorzystać. Mogę/nie mogę? Orientujesz się jak to wygląda?
Cześć Jola, dzięki za komentarz 🙂 Ja pobieram od nich te gratisy regularnie i korzystam z nich wtedy, kiedy mam potrzebę – co tydzień pojawiają się nowości, więc gdyby ta licencja była w ten sposób ograniczona, w praktyce mielibyśmy tylko tydzień na skorzystanie z nich. Modyfikacja też jest ok, nie wiem tylko, jak to jest z możliwością wykorzystania ich dalej, np. dla klienta. Nie stworzyłabym też raczej kilku stron na tym samym, raz ściągniętym za darmo szablonie. Sama tego nie robię, więc się nie orientuje – musiałabyś doczytać 🙂