Chcesz wiedzieć jak zostać copywriterem? Fajnie! Mogę Ci o tym co nieco opowiedzieć. Ale zaraz, zaraz! Czy ta wiedza jest Ci potrzebna w konkretnym celu? Czy ma Ci wyznaczyć ścieżkę kariery? Jeśli tak, to zastanów się dwa razy. Dlaczego? Bo są dużo lepsze sposoby na zarabianie pieniędzy, niż copywriting. Ale może od początku.
Bycie copywriterem stało się naprawdę modnym i popularnym zajęciem. Jest nas naprawdę od groma. Przyznam się bez bicia – założyłam kiedyś fałszywe ogłoszenie na gumtree, że poszukuję copywritera jako firma XYZ. W ciągu tygodnia aplikowało ponad 100 osób, o bardzo różnym poziomie doświadczenia zawodowego. Zainteresowanie jest więc duże. Zarabianie w zaciszu domowych pieleszy, szmer klawiatury, gorące latte i poszukiwanie weny – jeśli tak sobie wyobrażasz tą pracę, to możesz się srogo zawieść.
Zacznijmy więc od mitów.
Mit nr 1: Masz lekkie pióro? Zostań copywriterem!
Ałć. Niestety, to zdecydowanie za mało. A z moich rekrutacji za czasów pracy na etacie wiem, że i połowie kandydatów brakuje nawet tego. Jednak sama umiejętność gładkiego przelewania myśli na papier nie wystarczy, aby zostać copywriterem. Potrzeba do tego szeregu innych umiejętności, które nabywa się latami. Zdając sobie z tego sprawę wiem, jak długa droga jest przede mną – dlatego lojalnie ostrzegam, że przed Tobą mnóstwo nauki. Copywriting to nie przelewki.
Mit nr 2: To nie NYC.
Wizja Carrie Bradshaw przy pisaniu może być bardzo silna – cały tydzień absolutny freelance, poszukiwanie inspiracji i weny, aż w końcu tekścik za miliony monet. Niestety. Chyba, że jesteś naprawdę na szczycie. Czy wiesz, że stawki w copywritingu zaczynają się już od złotówki za 1000 znaków? I to (jak powiedział mi kiedyś jeden klient) brutto? Oczywiście Ty nie będziesz pisał tekstów za taką stawkę, nie zachęcam do tego. Ale jeśli nawet będzie to, powiedzmy, 300 zł za artykuł, co jest ceną dobrą, nie będziesz mógł sobie pozwolić na jeden tekst miesięcznie. Chyba, że wciąż mieszkasz z rodzicami.
Zastanów się również, czy nadal będziesz lubił pisać, kiedy do napisania będzie kilka, a nawet kilkanaście tekstów dziennie. I to przez wiele lat. To ciężka orka.
Mit nr 3: Będę pisać o tym co lubię.
O nie, nie. Znam takich gagatków, ale rzadko się zdarza. Jeśli myślisz, że będziesz copywriterem, który pisze wyłącznie recenzje gier albo teksty o podróżach, to mam dla Ciebie dobrą radę: zostań blogerem. Bycie blogerem jest modne i ( po pewnym czasie i włożonym wysiłku) również opłacalne. Jak zostaniesz copywriterem, szczególnie tym początkującym, będziesz musiał pisać o wszystkim. I to wcale nie będą lekkie tematy.
No dobra, może już wiesz na co się piszesz. Pomijam tu mnóstwo wspaniałych niedogodności, kiedy pracujesz na własny rachunek – poszukiwanie klientów, promocje, personal branding, budowanie marki, pozycjonowanie, wycenianie usług, spotkania z klientami, walka z konkurencją. Nie będę nikogo aż tak straszyć ; )
Jak zostać copywriterem?
Jeśli miałabym napisać ogłoszenie o poszukiwaniu super copywritera, to jak ono by brzmiało?
Copywriter Wymagania:
– Łatwość w wyrażaniu myśli, tzw. lekkie pióro;
– Znajomość zasad ortografii, interpunkcji, budowy zdań;
– Znajomość praw rządzących tekstem internetowym (budowanie nagłówków, formatowanie wizualne tekstu, umiejętność wzbudzania emocji, znajomość zasady odwrotnej piramidy itd.);
– Podstawowa znajomość SEO ( zasady pisania tekstów pod pozycjonowanie, różne rodzaje potrzebnych treści, budowanie tittle, descritpion i tagów, anchor tekstów itd.);
– Umiejętność budowania persony i strategii tekstu;
– Bardzo dobra znajomość zachowań konsumenckich;
– Bardzo dobra znajomość content marketingu;
– Umiejętność sprawnego i trafnego reaserchu;
– Ogromna odporność na stres, praca pod presją czasu;
– Znajomość takich pojęć i narzędzi jak AIDA, KISS, NLP, USP, NOR, User Experience/Friendly, język korzyści, personalizacja itp.
– Znajomość zasad tworzenia tekstów reklamowych (ulotki, mailing, hasła reklamowe, bannery)
– Siła przetrwania 😉
Jak widzicie, do nauki jest dużo. Ja wciąż się uczę. Oczywiście powyższe zestawienie to nie podstawowe wymagania, od których warto zaczynać pracę copywritera – po prostu chciałam pokazać, że lekkie pióro to dopiero początek, a przed Wami kawał marketingowej wiedzy i doświadczenia, które zdobywa się latami.
Od czego zacząć?
Widzę, że naprawdę chcesz to robić! Możesz do mnie napisać, bo poszukuję kogoś do współpracy 😉 Bez względu na to, spójrz na listę poniżej – może uda Ci się wynieść z niej coś nowego.
Korzystaj z porad innych
Jest mnóstwo fantastycznych copywriterów, którzy dzielą się swoją wiedzą i przemyśleniami dotyczącymi tego zawodu. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę i hop! Masz porcję naprawdę solidnej wiedzy i to wiedzy od najlepszych. Od tych, którym się udało.
Kilka przykładów:
Bądź ambitny
Czytaj dużo książek branżowych ( zobacz książki, które musisz przeczytać każdy początkujący copywriter), śledź artykuły w znanych magazynach branżowych, czytaj blogi innych copywriterów. Możesz również zdecydować się na kurs, który prowadzi Nocny Copywriter albo Szkoła Mistrzów Reklamy. To z pewnością dawka solidnej wiedzy, która nie tylko wprowadzi Cię w temat, ale również da Ci przewagę wśród konkurencji. Darmowy kurs copywritingu udostępnia agencja SmartasFoxes.
Buduj portfolio
Bez tego ani rusz. Każda firma będzie chciała wiedzieć czy dla kogoś pisałeś. Im większe portfolio, tym większe stawki. Pisz bloga, przerób stronę internetową wujka Stefana, zgłoś się na staż lub praktyki (nawet te za darmo) – a w tym czasie uparcie szukaj zleceń na portalach dla freelancerów, stronach typu gumtree, na Facebooku. Przygotuj dobrze swoje CV i pokaż, że Ci zależy i potrafisz myśleć.
Daj się znaleźć
Ogłoś światu czym się zajmujesz. Nie musisz zakładać od razu strony internetowej (choć jest to zawsze dobry ruch), ale załóż bloga, poważne profile w mediach społecznościowych, kilka wizytówek w odpowiednich miejscach, porozmawiaj z ludźmi na forach. Nie jest to nigdy czas stracony, a jeden klient z każdego źródła, to już całkiem niezła gromadka.
Zastanów się, na czym Ci zależy
Copywriter, seocopywriter, ghostwriter, copywriter ATL czy BTL? Są różni copy. Na rynku modne są specjalizacje, dlatego zastanów się, czy coś specjalnie nie przypadło Ci do gustu. Pamiętaj, że specjaliści zarabiają więcej i nie bój się zawężać obszaru działania, jeśli oczywiście potrafisz się sprzedać.
Walcz!
Nie ukrywajmy – nikt nie nauczy się wszystkiego od razu. I dzięki regularnej pracy z roku na rok, możemy być lepszymi copywriterami. Dlatego nie bierz do serca krytyki, ale ceń dobry feedback i dbaj o swój rozwój. Pisz teksty dla klientów, bo trenujesz warsztat pisarski, uczysz się czegoś każdego dnia. Twórz również własne projekty, wymyślaj hasła, pisz książkę – wszystko co sprawi, że Twój skill będzie szedł dynamicznie w górę.
Mam nadzieję, że już wiesz, jak zostać copywriterem 😉
Copywriter to Ty? Podziel się wiedzą!
Ciekawie napisany post zawierający sporo cennych rad dla każdego, kto chciałby zostać copywriterem, ja ze swojej strony dodałbym, że warto także czasem brać udział w konkursach na teksty, czy hasła reklamowe, zdarza się, że mogą zaowocować ciekawą współpracą 😉
Dzięki za komentarz 🙂 Muszę przyznać, że konkursy to totalna nowość w mojej wiedzy o copywritingu – to świetny pomysł na rozwój warsztatu i własnej działalności, który kompletnie mnie ominął! Muszę nadrobić zaległości 😉
Dzięki! Świetny artykuł 😉 Pozwolę sobie napisać na priv, z dodatkowymi pytaniami. Mogę?
Jasne, pisz! Pomogę, jak tylko będę umiała 😉
Cieszę się, że to napisałaś 🙂 Dzięki temu ja już nie muszę 🙂
Dzięki za komentarz 😉 Uwielbiam Twoją książkę!
Dzięki za linka do mojego tekstu 🙂
PS – bardzo podoba mi się design Twojej strony i to logo, kobiece, ale jednocześnie kojarzy się z zawodem 🙂
Poleciłam, bo Twój tekst jest świetny 😉 Dzięki wielkie za komplement – sama robiłam i logo i stronę!